FAKTA OM SVENSKSÅLDA MB50
Här beskrivs alltså mopeder sålda i Sverige, på andra marknader förekom en rad andra utföranden och specifikationer. Även mellan vilka år dom såldes skiljer sig mellan olika marknader.
Modellen såldes i Sverige mellan 1981-1985
Hur många som togs in till Sverige har tyvärr inte gått att få fram några siffror på
Samtliga svensksålda är 4 växlade
Värt att nämna är också att dessa mopeder inte har matchande ram och motor nummer. Nummerserierna ligger dock nära varandra så avvikelsen mellan ram och motor nummer brukar inte vara allför stor
Framsidan på svensk reklambroschyr från 1981
1981 & 1982
Fanns dom att få i följande färger:
- Blå färgkod PB-109*
- Röd färgkod R-33
Dessa har ramnummer som börjar med AC01-504 (följt av 4 siffror, löpnummer) & motor nummer som börjar med AC01E-504 (följt av 4 siffror, löpnummer)
* Av nån mkt besynnerlig anledning finns det två olika Honda kulörer med samma färgkod! Den andra en blå/grön metallic medans PB-109 till MB är en solid blå färg
Detta exemplar är extrautrustat med pakethållare, ett originaltillbehör från Hondaline
1983 - 1985
Fanns dom att få i följande färger:
- Blå färgkod PB-109*
- Röd färgkod R-33
- Vit färgkod NH-24
- Svart färgkod NH-1
Dessa har ramnummer som börjar med AC01-505 (följt av 4 siffror, löpnummer) & motor nummer som börjar med AC01E-505 (följt av 4 siffror, löpnummer)
* Av nån mkt besynnerlig anledning finns det två olika Honda kulörer med samma färgkod! Den andra är en blå/grön metallic medans PB-109 till MB är en solid blå färg
1984
Gick Honda ut med i Hondabladet att det skulle komma ett nytt utförande av MB50, eller för att citera ordagrant:
Vad som sedan hände är oklart, för trots det som stod i Hondabladet gick denna modell inte att beställa utan man fortsatte helt sonika att sälja föregående utförande modellens tid ut i Sverige