FAKTA OM SVENSKSÅLDA MB50

Här beskrivs alltså mopeder sålda i Sverige, på andra marknader förekom en rad andra utföranden och specifikationer. Även mellan vilka år dom såldes skiljer sig mellan olika marknader.

 

Modellen såldes i Sverige mellan 1981-1985

Den var tänkt att lanseras redan 1980 men problem med att få den typgodkänd fördröjde försäljningsstarten till våren 1981. Dom första exemplaren levererades i slutet av april detta år.

Hur många som togs in till Sverige har tyvärr inte gått att få fram några siffror på

Samtliga svensksålda är 4 växlade

Värt att nämna är också att dessa mopeder inte har matchande ram och motor nummer. Nummerserierna ligger dock nära varandra så avvikelsen mellan ram och motor nummer brukar inte vara allför stor

002-3.jpg                     Framsidan på svensk reklambroschyr från 1981

Dom största skillnaderna mellan årsmodellerna redovisas nedan:
 

1981 & 1982

Fanns dom att få i följande färger:

Dessa år levererades alla svensksålda utan toppkåpa
(Förekommer dock ett mindre antal sent levererade 82:or i vitt, en färg som egentligen inte förekom i Sverige förrän 1983. Vissa av dessa tycks även kunnat ha original monterad toppkåpa trots att det egentligen inte heller ska förekomma förrän 83).

Detta exemplar är extrautrustat med pakethållare, ett originaltillbehör från Hondaline

 

1983 - 1985

Fanns dom att få i följande färger:

  • Blå färgkod PB-109*
  • Röd färgkod R-33
  • Vit färgkod NH-24
  • Svart färgkod NH-1

    Dessa har ramnummer som börjar med AC01-505 (följt av 4 siffror, löpnummer) & motor nummer som börjar med AC01E-505 (följt av 4 siffror, löpnummer)

    * Av nån mkt besynnerlig anledning finns det två olika Honda kulörer med samma färgkod! Den andra är en blå/grön metallic medans PB-109 till MB är en solid blå färg
Dessa år levererades alla svensksålda med toppkåpa
Dessa årsmodeller har även en båge/handtag som går över sadeln. Denna båge är svetsad mellan dom båda längsgående bakre blinkersstagen, och finns inte på föregående årsmodeller. Dom äldre har bara dom två längsgående stagen separat

 
              ur Hondabladet 1983
1983 var som synes premiäråret för systermodellen MT50 i Sverige, för övrigt enda årsmodellen av MT som hade rund strålkastare. Den vita MB som är avbildad här är av utländsk modell med tvåsitssadel, fotpinnar bak och bågen bakom sadeln, inget av detta förekom någonsin i Sverige.
 

1984

Gick Honda ut med i Hondabladet att det skulle komma ett nytt utförande av MB50, eller för att citera ordagrant:

"Årets MB50 S har detaljpolerats i sin design. Ny tuffare stripning på tank och kåpa. Ramen har lackerats i en separat färg och fått ett undre ramrör vilket gör intryck av att hela MB50:an blivit större"

Vad som sedan hände är oklart, för trots det som stod i Hondabladet gick denna modell inte att beställa utan man fortsatte helt sonika att sälja föregående utförande modellens tid ut i Sverige 

Ett exemplar av denna uppdaterade modell togs iallafall hem och provkördes i bla MC Nytt nr 12-1984
(såldes dock i detta utförande i vissa andra länder under 1984 & 85)

 

                             Läs mer om denna unika MB50 under fliken EFTERLYSNING

 

 

 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)